Het lijkt wel of België verder is met herkenning van leerstoornissen en daarmee een goede begeleiding op de scholen.
Tja, dat weet ik niet... maar het is goed dat ook de Vlamingen meedenken met de Nederlanders. Zij hebben immers een andere traditie qua onderwijs en zullen dus ook hun eigen invalhoeken hebben.
Maar wij hebben enkele boeken en artikelen over dyscalculie en zij hebben weer een bruchure met rekentests en een videoband...verschil moet er zijn
Moet ik me bij dat boekje zoiets voorstellen als: er staan allerlei reviews van rekentesten en er staat bij of die testen goed of minder goed zijn. Vervolgens moeten die testen nog steeds voor veel geld gekocht worden door de instelling?
De school waar ik nu stage loop, heeft namelijk geen geld voor een duur rekenprogramma om dyscalculie te signaleren. Dat is zeg maar het grootste probleem waar ik mee kamp: geen geld, wel behoefte.
Dan heeft het volgens mij ook geen zin om dat boekje aan te schaffen toch?
Ja ik ben me bewust van het chronisch gebrek aan geld van scholen. En ik denk dat vooral de kleinere scholen het meeste geldproblemen hebben.
Maar Jeroen, ik denk dat jouw taak voorlopig is dat je met zoveel mogelijk ideeën en goedkope alternatieven komt (zoals dat RT programma van mijn site), en ik denk dat daar ook dat boekje bij hoort.
Als je namelijk weet wat er te krijgen is qua rekentests dan ben je namelijk al halverwege.
Ik moet zeggen dat ik niet weet hoe veel geld iedere test kost. Ik denk dat de prijzen heel verschillend zullen zijn. Er zijn namelijk testen die op 1 A4-tje passen* en testen waarbij je een heel pakket moet doorlopen.
Ik weet niet hoelang jouw stageperiode nog duurt, maar misschien is het de moeite om uit te zoeken wat 'betaalbaar' is. Het gaat er om dat jij een zo'n goed mogelijk beeld kan geven wat een school kàn doen lijkt mij.
*de Tempo Toets Rekenen past bijvoorbeeld op 1 A4-tje. Het leuke is dat je binnen 5 minuten een
hele klas kunt testen op het feit of sommen geautomatiseerd zijn. Op
deze pagina zie je een deel van de toets. Deze toets bestaat uit 40 plus-sommen, 40 min-sommen, 40 keer-sommen, 40 deel-sommen, 40 sommen door elkaar heen. Aan de hand van de gemaakte sommen in 5 minuten (1 minuut voor elk type van 40 sommen) heb je gelijk een goed beeld.
Groeten,
Sébastien