Dag Simone, welkom op het forum.
De ontwikkeling voor het rekenen van jonge kinderen begint al op jonge leeftijd. Al voor kinderen naar school gaan begint de interesse voor getallen.
Daardoor zijn er grote individuele verschillen als kinderen naar de basisschool gaan.
Kleuters leren vooral in en door activiteiten die aansluiten bij hun belevingswereld. Jonge kinderen willen ontdekken en vooral doen.
Belangrijke aspecten in deze ontwikkeling zijn:
Classificeren – het zien van overeenkomsten en verschillen, het herkennen van eigenschappen en het sorteren op eigenschappen. Classificeren is van belang bij het tellen.
Werken met aantallen – verschillende voorwerpen met elkaar vergelijken en ordenen bijvoorbeeld op grootte, lengte etc. door te vergelijken.
Tellen – het opzeggen van de telrij
* het echte tellen, synchroon en resultatief
* het gebruiken van de juiste telwoorden
* het verder en terugtellen.
Getalbetekenissen – het getal geeft de hoeveelheid aan
* het telgetal
* het meetgetal in de leeftijd van het kind etc.
Meetkunde – ontdekken van de ruimte om zich heen, analyseren van plaats en richting en het construeren, het bouwen en maken van dingen.
Het belangrijkste in groep 1 en 2 is dat de kinderen deze vaardigheden hebben ervaren en gedaan.
Kernbegrippen
Kernbegrippen in de DigiKidz Voorbereidend Rekenen groep 1/2 zijn:
* hoeveelheid
* getallen
* aantallen
* meer, minder, evenveel
* tellen
* groeperen
* vergelijken
* bij elkaar doen/weghalen
* rangschikken
bron
Verder nog even "gegoogled" voor je:
* Kleuters met dyscalculiehebben moeite met tellen vooral met synchroon tellen en ze blijven maar op de vingers tellen.
Bron: Jo Nelissen pdf bestand
* Titel: dyscalculieMAP, informatie, onderzoek en behandeling
Auteur(s): Frederique Geerligs, Ingrid Nauta
Bestelnummer: 5123
Uitvoering: Ringband, 100 blz.
Prijs: € 45,00 (all-in)
Dyscalculie map
http://www.eduforce.nl/uitgaven/details ... ummer=5123
*
Kijken naar kleuters: ontwikkelingsproblemen en latere leerproblemen Luk Van Den Steen
Kijken naar kleuters behoort tot het 'dagelijks werk' van de kleuterleid(st)er. Op die manier kunnen vroegtijdig signalen worden opgevangen, problemen in de ontwikkeling van de kleuter - allemaal kleine signalen die samen kunnen wijzen op latere leerproblemen, zoals dyslexie of dyscalculie. De auteur beschrijft een concreet geval en geeft een overzicht van mogelijke 'alarmsignalen'. We kunnen er immers nooit te vroeg bij zijn.
Signaleringslijst:
Kijk maar eens op dit bericht hier:
Signalering bij kleuters: Utrechtse Getalbegip Toets
of hier:
Zoeken op dit forum
Mogen wij je scriptie lezen als het af is?
Veel succes gewenst.