Mijn vraag is de volgende: heeft er iemand ervaring met de neurofeedback techniek bij dyscalculie? Onlangs trof ik iemand die mij wist te verzekeren dat dit zeer goed werkt bij dyscalculie. Heeft iemand ervaringen?
Maaike (ranonkels@yahoo.com)
Van:Ardi Glimmerveen (ardiglim@cuci.nl)
Onderwerp: Dyslexie & dyscalculie training
Discussies: nl.gezondheid.psychiatrie
Datum:1998/09/28
Onze audiovisuele hersengolftraining is een leermethode waarbij de hersenen worden geoefend in het toepassen van bepaalde hersengolven. Bij die training zorgen ritmische licht- en geluidsimpulsen ervoor dat de hersenen datzelfde ritme overnemen. Als zij daarbij verbeteringen in de besturing van het lichaam vaststellen bewaren de hersenen die informatie in het geheugen. Na enige oefening zullen zij zelf de hersengolven oproepen die voor de uitvoering van bepaalde taken het meest geschikt zijn.
De afgelopen jaren hebben wij met deze methode veelbelovende resultaten bereikt op uiteenlopende gebieden. Daartoe behoren: drastische vermindering van dyslexie en dyscalculie, verbetering van de motoriek, minder 'onhandig' zijn, verbetering van de concentratie en de toegang tot het geheugen, grotere innerlijke rust en toegenomen zelfvertrouwen.
De eerste sessie duurt ongeveer 1½ uur. De achtergronden en mogelijkheden worden besproken, er worden twee hersengolfregistraties gemaakt en u krijgt de eerste training. Vervolgtrainingen variëren van 30 minuten tot een uur. Het aantal trainingen hangt af van de individuele situatie, de ernst van het probleem en het resultaat dat men wil bereiken.
Onze folder sturen wij u graag toe.
ardiglim@cuci.nl
Rekening problemen (dyscalculie )
Zoals u wellicht bekend is komen bij veel leerstoornissen waaronder dyscalculie aanvullende problemen voor die liggen op het psychosociale vlak zoals onzekerheid, faalangst enzovoort. Ook op dit gebied biedt neurofeedback erg goede resultaten bij zowel kinderen als volwassenen.
Daarnaast is van neurofeedback bekend en beschreven dat het positieve resultaat heeft op het algemene presteren.
Daarnaast wordt al jaren beschreven dat er bij dyscalculie sprake is van bepaalde visualisatie problematiek. Binnen deze context heeft het probleem dus alles te maken met het reguleren van de signalen binnen het brein (hersenactiviteit).
Broca & Wernicke ontdekten dat taalprocessen in de linkerhersenhelft plaatsvonden en dan met name in de linker tijdelijke kwab, wat ook wel het gebied van Wernicke wordt genoemd en in de linker frontale kwab, ook wel het gebied van Broca genoemd. Zij hebben ook “uitgevonden” dat er circuits zijn in de hersenen, die deze twee gebieden met elkaar verbinden.
Maar waar zit het rekengedeelte, onze number module dan? Na veel onderzoek bij met name mensen die een beroerte of een herseninfarct hebben gehad, is men er achter gekomen dat ook de number module in de linkerhersenhelft zit.
Maar er is geen relatie tussen de number module en taalprocessen, noch is er een relatie tussen de number module en het geheugen en is er ook geen relatie tussen de number module en het redeneringsvermogen.
Er zijn verschillende circuits in de hersenen en er zijn ook wel verbindingen met de rechterhersenhelft, maar cruciaal zijn de hoeveelheden die in de linker hersenhelft worden gerepresenteerd.
Linker hersenhelft, Afkomstig uit: The Mathematical Brain, Brian Butterworth, blz. 209
Gebied A is het gebied waar het subiteren plaats vindt. Dit is het hart van de number module. Daarnaast maakt dit gebied ook nog deel uit van het circuit voor het analyseren van waar dingen zich in de ruimte bevinden.
Gebied B heeft de controle over de handvorm en de vingerpositionering. Hier wordt verderop in het verslag nog aandacht aan besteed.
L1 is het gebied van Broca en L2 is het gebied van Wernicke. Hier vinden dus de taalprocessen plaats. K is het gebied waar zich de algemene kennis bevindt.
Hiermee wordt dus ook duidelijk aangegeven dat in de hersenen er geen directe link is tussen rekenen – taal en rekenen – algemene kennis.
Hiermee wordt niet gezegd dat verbale vaardigheden of geheugenvaardigheden geen rol spelen in numerieke processen, vooral als we op een hoger niveau komen zullen ze zeker een rol spelen, denk maar aan het feit dat we taal nodig hebben om te kunnen tellen.
• Het begrijpen van of gebruiken van woorden (Dysphasia, Dysomnia)
In veel gevallen treedt dyscalculie gecombineerd op met andere stoornissen waaronder dyslexie. Dyscalculie als alleenstaand/geïsoleerd problemen wordt veel minder gezien.
Nieuwe kennis roept ook altijd weer nieuwe vragen op... zo ben ik benieuwd naar onderzoek naar ongewenste neveneffecten van nfb en het risico daarop. Is daar ooit onderzoek naar gedaan of loopt er nog onderzoek?
Terug naar Methodes bij leerproblemen
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast