Een verkennend onderzoek
Dat rekenen en wiskunde door velen als een moeilijk vak wordt gezien zal niemand verbazen, en dat de één beter is in rekenen dan de ander ook niet. Waar men vaak niet bij stil staat is dat sommige mensen niet alleen moeite hebben met rekenen, maar eigenlijk bepaalde rekenvaardigheden nooit of zeer moeilijk zullen kunnen verkrijgen. Niet omdat ze dom zijn, of lui zoals vaak wordt gedacht, maar omdat deze mensen een bepaalde stoornis bezitten, (ontwikkelings)dyscalculie genaamd. Het is niet alleen een rekenprobleem, maar juist een rekenstoornis.
In tegenstelling tot dyslexie (vrij vertaald als ‘woordblindheid’) waar vrij veel onderzoek naar is gedaan, is dat bij dyscalculie (vrij vertaald als ‘cijferblindheid) veel minder het geval. Dit verklaart wellicht de onbekendheid van deze rekenstoornis bij het grote publiek. In relatie tot mijn onderzoek naar het onderwerp dyscalculie ben ik talloze vragende gezichten tegengekomen na het vragen over informatie omtrent dit onderwerp. Niet alleen de betekenis van het woord ontbreekt bij velen, maar eveneens het uitspreken van dyscalculie gaf de nodige problemen.
Met dit onderzoek heb ik het volgende doel voor ogen: grotere bekendheid met het woord en het begrip dyscalculie en met name voor hen die beroepsmatig met kinderen en mensen in aanraking komen die dyscalculie hebben. Vanzelfsprekend vallen hier wiskundedocenten en remedial teachers onder, maar ook voor andere docenten van het primair en het secundair onderwijs en andere geïnteresseerden is dit onderzoek bedoeld.
Ik probeer dit onderzoek zoveel mogelijk op feiten te baseren daar correcte informatie in ieders belang is, zeker bij een onderwerp waar enerzijds nog betrekkelijk weinig over bekend is, en anderzijds waar veel verkeerde en onjuiste informatie (vooral op het Internet) over te vinden is. Voorzichtigheid in analyses en aannames is dus bij dit onderwerp niet overbodig, daar ook vele ‘experts’ geconfronteerd worden met nieuwe informatie en inzichten omtrent dyscalculie.
Sébastien Brunekreef
[url=http://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie/Dyscalculie_een_verkennend_onderzoek_versie3.pdf]Klik hier om het hele verslag te lezen
[/url]