Touché schreef:Beste Miranda en Judith,
Je hebt helemaal gelijk wanneer je de rekentoets niet alles laat overheersen. Tenslotte gaat het op school om het leren en niet om je beperkingen. Wij accepteren ook dat onze zoon niet kan rekenen en het nooit zal leren. Oefenen tot je er bij neervalt levert weinig positiefs op en daarom is het beter te concentreren op de vakken die je wel kunt. Dan krijg je veel meer positieve energie. Je kunt wel blijven kijken of er onderdelen zijn van de wiskunde, die wel lukken. Bij sommige onderdelen is het logisch denken belangrijker dan het 'cijferen' en dan zouden er misschien nog wat puntjes bij te snoepen zijn. Het rekenen helemaal links laten liggen is daarom niet het handigst. Daar kan de docent ook bij helpen.
Over de rekentoets vind je hier: [url]http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/rekentoets_vo/voorbeeldtoetsen/url] meer. Even 'Googlen' levert ook bruikbare informatie op.
Ik hoop, dat jullie hier wat aan hebben.
Met vriendelijke groet,
Touché
Miranda en Judith schreef:De mentor vertelde dat de halve klas onvoldoende scoorde en dus bijles krijgt maar niemand scoorde een 1 .
Ik heb vorig jaar al aangegeven dat er hulp nodig was en dat mijn dochter buiten de rekenproblemen nog meer problemen had met bijv. Plannen van huiswerk en tijdbesef enz.
School wilde eerst het NPO afwachten en dat is in januari afgenomen en de uitslag was in april dus vorig schooljaar is er niks meer gebeurd. Nu gaat Stichting Waterlelie kijken wat ze voor mijn dochter kunnen doen omdat het volgens het onderzoek aan de epilepsie/ medicijnen ligt.
Alle hulp is welkom maar in september hebben we weer een afspraak met de neuroloog en ga ik toch mijn twijfel over de uitslag van het NPO aangeven. Ik heb namelijk nog een dochter die is nu 23 en ik zie helemaal geen verschil tussen haar en mijn jongste dochter.
Miranda en Judith schreef:Mijn dochter scoorde een 1 en volgens haar wiskundeleraar was een 1 niet meetbaar en kon dat ook -1 zijn.
Sébastien schreef:Miranda en Judith schreef:De mentor vertelde dat de halve klas onvoldoende scoorde en dus bijles krijgt maar niemand scoorde een 1 .
Ik heb vorig jaar al aangegeven dat er hulp nodig was en dat mijn dochter buiten de rekenproblemen nog meer problemen had met bijv. Plannen van huiswerk en tijdbesef enz.
School wilde eerst het NPO afwachten en dat is in januari afgenomen en de uitslag was in april dus vorig schooljaar is er niks meer gebeurd. Nu gaat Stichting Waterlelie kijken wat ze voor mijn dochter kunnen doen omdat het volgens het onderzoek aan de epilepsie/ medicijnen ligt.
Alle hulp is welkom maar in september hebben we weer een afspraak met de neuroloog en ga ik toch mijn twijfel over de uitslag van het NPO aangeven. Ik heb namelijk nog een dochter die is nu 23 en ik zie helemaal geen verschil tussen haar en mijn jongste dochter.Miranda en Judith schreef:Mijn dochter scoorde een 1 en volgens haar wiskundeleraar was een 1 niet meetbaar en kon dat ook -1 zijn.
Ik heb even gebrainstormd over deze 'casus' bij mij op school met onze zorgcoördinator.
Mijn redenatie was dat leerlingen die blind zijn, ook een VWO diploma kunnen halen, maar zij krijgen een aangepaste toets zonder 'plaatjes'. En kinderen die doof zijn, krijgen dispensatie voor luistertoetsen bijvoorbeeld.
Een 1 maak ik in mijn praktijk niet mee, waardoor ik me afvraag of hier niet eerder sprake is van acalculie (al dan niet 'veroorzaakt' door de epilepsie). Dyscalculie wordt in de regel vastgesteld door een psycholoog of orthopedagoog. Aangezien er een neuroloog in het spel is, zou ik een rapport van deze diagnosticus met zijn bevindingen sturen naar het College voor Toetsen en Examens (https://www.hetcvte.nl/). Zij kunnen indien een reguliere afname niet mogelijk is een aangepaste afname verzorgen of dispensatie verlenen. Het valt en staat natuurlijk met een stevig neuro(psychologisch) rapport. Het is wellicht de moeite waard om eerst contact op nemen met deze instantie voordat er veel werk en moeite in wordt gestopt.
Terug naar Dyscalculie bij kinderen
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten