Enkele aanbevelingen ouders:
Als ouder wil je natuurlijk het beste voor het kind. Als er een vermoeden bestaat dat uw kind ontwikkelingsdyscalculie heeft (aangeboren vorm van dyscalculie), dan is het raadzaam om dat kind zo snel mogelijk te laten testen bij een daarvoor gespecialiseerde instantie. Bevestiging van een vermoeden is al een belangrijke stap in richting voor de juiste hulp. Als het kind naar school gaat, laat het dan vooral de mentor en de wiskundeleraar weten. Misschien bezitten ze de expertise niet, maar dan kunnen ze in ieder geval rekening houden met deze rekenstoornis.
Als ouder kan je het leven van zo’n kind natuurlijk een stuk aangenamer maken. Niet door het probleem te omzeilen, maar juist spelenderwijs het kind te ‘confronteren’ met enkele facetten van het rekenen of van de wiskunde.
* Laat het kind wennen aan zakgeld en verbindt daar een bepaalde waarde aan.
* Ga samen met het kind boodschappen doen en laat het kind bijvoorbeeld afrekenen.
* Bak eens samen met een kind een taart, zo oefen je ongemerkt met getallen, inhouden, maten, vormen en verhoudingen.
* Leer het kind omgaan met een horloge: analoog of digitaal, net wat het beste bij het kind past. Leg daarbij ook uit hoe het werkt en wat die cijfer of wijzers betekenen (denk ook aan begrippen als ‘kwart voor’).
* Laat kinderen zoveel mogelijk met ruimtelijk materiaal stoeien, zoals het gebruik van Lego (schaal inschatten, bouwen van modellen)
Forceer natuurlijk niet te veel van deze dingen, want dan werkt het juist averechts.
Het gebruik van spelletjes is één van de beste methode om spelenderwijs enkele belangrijke vaardigheden te ontwikkelen. Ieder spel gebruikt weer andere vaardigheden, die allen erg interessant zijn als voorbereidende wiskundige vaardigheid. Uiteraard zijn er veel meer interessante spellen dan in onderstaande tabel zijn weeggegeven.
4 op een rij
Ruimtelijke vaardigheden, coördinatie, woordenschat: naast, schuin, boven, onder, horizontaal, verticaal, diagonaal. Belangrijk is ook dat je de termen: links en rechts niet kan gebruiken omdat je tegen over elkaar zit (in spiegelbeeld). Vooruit plannen wordt hier ook gestimuleerd.
Othello
Een soortgelijk spel met veel van deze vaardigheden.
Yahtzee
Erg goed om een begin te maken om de tafels te leren. Hiermee wordt tevens een basaal idee gekweekt in het begrijpen van een kans: “gooi ik gemakkelijk 4 vijfen?’, “is de kans aanwezig dat ik met één dobbelsteen een 6 gooi?”
Rummikub
Vaardigheden als ordenen (van klein naar groot), classificeren (op kleur of op cijfer).
Stratego
Leert ruimtelijke oriëntatie, logische deductie, rekening houden met meerdere dingen tegelijk, en plannen.
Zeeslag
Leert visualiseren, patroon herkenning en geheugengebruik.
Mastermind
Leert opeenvolging, vergelijken, logische deductie, patroon herkenning en richt zich op meerdere dingen tegelijk.
Schaken & Dammen
Zich beter concentreren, sneller rekenen, een sterker analytisch vermogen ontwikkelen, kritisch denken en oordelen, zich kunnen verplaatsen in anderen, goed observeren.
Kaartspellen
Ordenen, afwegen van prioriteiten, notie van kans
Memory
Test het korte termijn geheugen
Domino
Sorteren en groeperen
Darten
Tafels van 1, 2 en 3, aftrekken.
Belangrijk voor de ouders: speel de spellen niet alleen maar met de intentie om te winnen, want als het kind het zelden ‘kan’ winnen, verliest het spel zijn toegevoegde waarde. Dit geldt met name voor die kinderen met aandachtproblemen als ADHD.
Je helpt een kind niet door steeds te refereren naar de eigen ontwikkeling: “ach kind, ik was vroeger ook nooit goed in wiskunde”. Voor het kind is dat feit wel goed om te weten, want het zoekt ‘ergens’ een bevestiging, alleen je helpt het kind er niet mee door het herhaaldelijk te zeggen, want dan denkt het kind wellicht: “ik kan het toch niet, want mijn (één of beide) ouders zijn ook nooit goed ik wiskunde geweest.
Bron:
http://sebastien.brunekreef.com/dyscalc ... ersie3.pdf